Veelgestelde vragen

Kunnen we je helpen? Op deze pagina vind je antwoorden op de meest gestelde vragen. Klik op de vraag om het antwoord te bekijken.

Hoe vraag ik ondersteuning aan?

Ondersteuning aanvragen gaat snel en gemakkelijk: Onze zorgcoördinatoren staan je graag telefonisch te woord op werkdagen tussen 8:30 tot 17.00 uur via 085 – 006 68 20. Bij Groenoord Zorgt staat persoonlijke aandacht voorop. Daarom komt de ambassadeur uit jouw regio graag langs om te bespreken hoe wij kunnen helpen. Een kennismakingsgesprek is geheel vrijblijvend. Neem gerust contact met ons op.

Wat is een thuishulp?

Een thuishulp van Groenoord Zorgt is iemand die (extra) – niet-medische zorg – biedt voor ouderen, de familie en mantelzorgers. De belangrijkste functie van een thuishulp is dat een cliënt langer gelukkig en vitaal in zijn of haar eigenomgeving kan blijven wonen. Voor mantelzorgers betekent onze thuishulp meer rust in de familie, een naaste die goed blijft eten en regelmatig buiten komt.

Zijn de thuishulpen gescreend en verzekerd?

Ja, alle thuishulpen bij Groenoord Zorgt zijn gescreend en moeten een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) hebben. Bovendien zijn ze verzekerd. Voor verdere details en voorwaarden verwijzen wij naar Artikel 12 van onze Algemene Voorwaarden.

Worden de thuishulpen getraind voordat zij cliënten toegewezen krijgen?

Ja, voordat thuishulpen bij Groenoord Zorgt cliënten toegewezen krijgen, nemen zij deel aan de Welkom Workshop. Hier ontvangen ze uitleg over alle systemen en krijgen zij schoonmaaktips. Nieuwe medewerkers met beperkte ervaring lopen de eerste paar keer mee met een ervaren thuishulp. Bovendien moeten ze certificaten behalen via ons online leersysteem als onderdeel van hun training. 

Krijg ik een vaste thuishulp?

Omdat aandacht minstens even belangrijk is, wijzen we je een vaste hulp toe, die past bij jouw wensen. Zo kunnen we de continuïteit van onze zorg waarborgen en krijgt u de persoonlijke aandacht die we belangrijk vinden. Vanwege het aanhoudend personeelstekort kan het zijn dat we tijdelijk vervanging inzetten ter overbrugging, zodat u niet langer dan nodig op de wachtlijst staat.

Wat houdt mantelzorgondersteuning precies in en hoe verschilt het van reguliere huishoudelijke hulp?

Mantelzorg is onbetaalde en vaak langdurige zorg voor zieke familieleden of vrienden. Dit kan verzorging zijn of hulp bij dagelijkse activiteiten. Gemeenten ondersteunen mantelzorgers bijvoorbeeld met (tijdelijke) overname van de zorg door een vrijwilliger of beroepskracht (respijtzorg). Samen met de Regio Coördinator en onze Ambassadeur bespreek je welke mantelzorg je doet en hoe deze zorg tijdelijk overgenomen kan worden. Dit kan ook praktische hulp zijn die niet in standaard indicaties vanuit de WMO zit, zoals begeleidend vervoer of de hond uitlaten.

Welke vergoedingen voor mantelzorgondersteuning zijn mogelijk?

Gemeenten ondersteunen mantelzorgers met (tijdelijke) overname van de zorg door een vrijwilliger of beroepskracht (respijtzorg). Via Groenoord Zorgt kunt u mantelzorgondersteuning aanvragen voor €34,50 per uur. Sommige zorgverzekeraars vergoeden vervangende zorg geheel of gedeeltelijk vanuit de aanvullende verzekering. Lees hier meer over vergoeding vanuit de verzekering. Ook is het in sommige gevallen mogelijk om zorgkosten af te trekken van de belasting. Lees hier meer over de belastingaangifte.

Wat moet ik doen als ik mijn hulp op de afgesproken dag niet kan ontvangen?

Het kan natuurlijk een keer voorkomen dat je geen hulp kan ontvangen, bijvoorbeeld door ziekte of een bezoek aan de arts. Geef dit uiterlijk 48 uur voor het afgesproken tijdstip aan ons door. Wanneer je op vakantie gaat is het belangrijk dat je dit minimaal twee weken van te voren doorgeeft aan jouw Regiocoördinator via 085 – 006 68 20.

Wat gebeurt er als de toegewezen thuishulp ziek of niet beschikbaar is op een geplande dag?

Als de toegewezen thuishulp ziek of niet beschikbaar is op een geplande dag nemen wij direct telefonisch contact met je op. We streven ernaar om zo snel mogelijk vervangende hulp in te plannen, zodat de continuïteit van de huishoudelijke hulp gewaarborgd blijft.

Ontvang ik ook thuishulp op feestdagen?

Op feestdagen zijn onze medewerkers vrij. Je ontvangt dan geen hulp. De officiële feestdagen zijn als volgt:

Nieuwjaarsdag
Eerste Paasdag
Tweede Paasdag
Koningsdag
Bevrijdingsdag
Hemelvaartsdag
Eerste Pinksterdag
Tweede Pinksterdag
Eerste Kerstdag
Tweede Kerstdag

Kan ik de frequentie van huishoudelijke hulp aanpassen op basis van mijn behoeften?

Of je de frequentie van huishoudelijke hulp kunt aanpassen hangt af van de indicatie die de gemeente heeft afgegeven bij het begin van de hulp. Als de indicatie bijvoorbeeld specifieke taken omvat die slechts eenmaal per week worden uitgevoerd, is uitbreiding van de hulp niet mogelijk. Wel kunnen we in overleg met de gemeente bespreken of het mogelijk is om de indicatie te laten aanpassen. Heb je het idee dat je indicatie niet meer bij jouw situatie past en wil je nagaan of er een aanpassing gedaan kan worden? Neem dan contact op met jouw gemeente of een Groenoord Zorgt Regiocoördinator op 085 – 006 68 20.

Hoeveel betaal ik voor hulp?

De kosten zijn afhankelijk van de persoonlijke situatie. Deze kosten worden echter vaak gedeeltelijk betaald via een aanvullende zorgverzekering, vanuit de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO) in de vorm van een Persoonsgebonden Budget of particulier

Ontvang je ondersteuning uit de Wmo? Dan ben je een eigen bijdrage verschuldigd. De hoogte daarvan wordt door de gemeente vastgesteld. Het CAK draagt zorg voor de maandelijkse nota. De eigen bijdrage WMO 2020 is vastgesteld op een vast bedrag van 19,- euro per maand. Meer informatie over het CAK vindt u op www.hetCAK.nl. Of bel gratis het CAK op telefoonnummer 0800 – 1925.

Wil je particulier extra uren hulp afnemen, dan starten de tarieven vanaf €34,50 per uur afhankelijk van de gekozen ondersteuning. Deze extra kosten worden maandelijks achteraf gefactureerd.

Welke werkzaamheden voert mijn thuishulp uit?

De thuishulp verricht werkzaamheden in jouw huishouden. Denk aan schoonmaken, opruimen, stofzuigen en ramen zemen. Samen maken we afspraken over het werk dat gedaan moet worden. In alle gevallen geldt dat de werkzaamheden zich beperken tot niet medische ondersteuning. Voor ondersteuning op het gebied van persoonlijke verzorging en/ of verpleging kunnen we je doorverwijzen naar onze partners op dit gebied.

Zijn er bepaalde beperkingen of taken die niet worden gedekt door de huishoudelijke hulp?

Ja, de taken die door de thuishulp worden uitgevoerd, worden bepaald door de indicatie vanuit de WMO. Wij zorgen voor een schoon en leefbaar huis binnenshuis, maar bijvoorbeeld het zemen van buitenramen valt niet onder onze taken. In sommige gevallen, zoals bij indicaties in de categorie thuisondersteuning, kunnen wij ook assisteren bij administratieve taken, het opstellen van een dagindeling en het bevorderen van sociale contacten. Als mantelzorgondersteuning wordt aangevraagd, is hulp buitenshuis ook mogelijk. Voor meer details kun je ons dienstenoverzicht raadplegen en contact opnemen met de WMO.

Heb ik inspraak in de dag en het tijdstip dat ik hulp ontvang?

Wij houden zoveel mogelijk rekening met jouw wensen en stemmen onze planning hier zo goed mogelijk op aan. Het kan echter voorkomen dat onze hulp op een afwijkend tijdstip plaatsvindt, bijvoorbeeld in het geval bij ziekte van de vaste medewerker of vanwege een feestdag/vakantieperiode.

Kan ik verder nog specifieke wensen of voorkeuren aangeven bij het kiezen van een thuishulp?

Tijdens het intakegesprek, waarin wij onze cliënten leren kennen, heb je de gelegenheid om je specifieke wensen en voorkeuren aan te geven. Op basis van dit gesprek en het opgestelde ondersteuningsplan streven wij ernaar een passende match te maken. Het is belangrijk op te merken dat wij proberen aan deze wensen en voorkeuren te voldoen, zolang dit in overeenstemming is met ons beleid en de beginselen van gelijkheid.

Hoe kan ik mijn afspraken voor huishoudelijke hulp beheren, bijvoorbeeld annuleringen of wijzigingen?

Om je afspraken voor huishoudelijke hulp te beheren, inclusief annuleringen of wijzigingen, bieden wij een cliëntenportaal aan. Tijdens het intakegesprek verzamelen we relevante gegevens, waaronder je e-mailadres, waarmee je exclusieve toegang krijgt tot dit portaal. Hier kun je jouw dossier bekijken, evenals je rooster met de geplande dagen en tijden van de huishoudelijke hulp. Tevens zie je hier informatie over vakanties of ziekte, inclusief de vervangende hulp. Voor cliënten zonder e-mailadres regelen we deze zaken telefonisch.

Waar kan ik terecht met klachten?

Wij proberen je zo goed mogelijk van dienst te zijn. Ondanks dat kan het zijn dat je niet helemaal tevreden bent. Bespreek jouw klacht liefst direct met de thuishulp en/of zorgcoördinator. Je kunt je klacht ook indienen via het contactformulier.

Meer informatie over onze klachtenprocedure vind je in het klachtenreglement.

Wat kan ik doen als ik niet tevreden ben met de geleverde huishoudelijke hulp?

Als je niet tevreden bent over de geleverde huishoudelijke hulp, onderzoeken we samen eerst de reden hiervoor. Het kan mogelijk gaan om specifieke huishoudelijke taken die met wat begeleiding opgelost kunnen worden, of het kan zijn dat de match niet helemaal passend is. In elk geval werken we samen aan een oplossing, en als het echt niet lijkt te werken, zorgen we voor een nieuwe match. 

Zijn er mogelijkheden voor tijdelijke huishoudelijke hulp, bijvoorbeeld na een ziekenhuisopname?

Zeker, er zijn mogelijkheden voor tijdelijke huishoudelijke hulp, zoals bijvoorbeeld na een ziekenhuisopname. Zodra je de operatiedatum hebt gekregen is het raadzaam om direct contact op te nemen met de WMO om een tijdelijke indicatie te verkrijgen. Ook is het mogelijk om particulier hulp af te nemen voor €34,50 per uur. Als je verdere vragen hebt, staan we altijd klaar om je te helpen.

Start chat
Chat met ons
Scan de code
Miriam - Regio Coördinator
Hallo 👋
Welkom op onze website! Kunnen wij je ergens mee helpen of heb je een vraag over de diensten die wij leveren? Stel je vraag hier en we komen er zo spoedig mogelijk op terug. Op werkdagen reageren wij binnen 24 uur.